Pilates v těhotenství – je bezpečné?

Těhotenství je pro každou nastávající maminku zajisté krásným obdobím, při kterém však dochází k hormonálním a fyzickým změnám, na které všechny ženy nemusí být připraveny. Jak se vyrovnat s působením těchto změn, může v tomto případě pomoci pilates? Je pilates v těhotenství vůbec vhodné? 

Těhotenství je pro oba nastávající rodiče velmi cenným a výjimečným obdobím, protože představuje začátek jejich cesty k velmi odlišnému rodičovskému životu. Přípravu na miminko jistě nepodcení žádný rodič, připravovat by se však měla i sama maminka, a to ne pouze na život s miminkem, ale také na těhotenství, porod a dobu poporodní. 

První příznaky těhotenství

První příznaky těhotenství se obvykle objevují během několika prvních týdnů po početí a mohou se u jednotlivých žen lišit. Nejčastějším příznakem raného těhotenství je vynechání menstruace

I když je vynechání menstruace nejvýmluvnějším příznakem, mezi další rané příznaky těhotenství může patřit:

  • citlivost prsou
  • únava
  • nevolnost
  • časté močení
  • chuť na jídlo
  • změny nálad
  • zvýšený čich

Všechny výše zmíněné příznaky se mohou nebo nemusí objevovat v raném těhotenství, u každé ženy je tomu jinak. 

Těhotné ženy se často setkají také se špiněním na začátku těhotenství. Špinění na začátku těhotenství může poukazovat na tzv. uhnízdění vajíčka, což si žena může někdy zaměnit za přicházející menstruaci. Pokud se však špinění objeví později, např. okolo 10. týdne těhotenství, měla by nastávající maminka raději vyhledat lékaře. 

Proč cvičit během těhotenství? 

Pravidelné cvičení v těhotenství je pro nastávající maminky velmi důležité a prospěšné. Přirozený pohyb těhotným ženám doporučí každý porodník nebo gynekolog. Pohyb je navíc přínosem úplně pro každého, bez ohledu na těhotenství. 

V těhotenství nemusí tedy nutně platit, že žena musí zcela přijít o svoji kondici a úroveň fitness. Správnou životosprávou, cvičením a plánováním si může těhotná žena udržet svoje zdraví, kondici a současně mít zdravé dítě. 

Výhody cvičení během těhotenství

Výzkumy dokázaly, že děti sportujících žen jsou při narození zdravější, lépe zvládají stres při porodu, mají nižší tepovou frekvenci a lepší spánek, než děti žen, které se během těhotenství nepohybují. 

Mezi základní výhody cvičení během těhotenství patří: 

  • zvyšuje energii
  • zvyšuje svalový tonus
  • zlepšuje vytrvalost a sílu
  • zlepšuje náladu
  • pozitivně ovlivňuje spánek
  • redukuje bolesti v zádech
  • snižuje riziko těhotenské cukrovky
  • snižuje zácpu a nadýmání

Samozřejmě platí, že pokud má žena v těhotenství jakékoliv problémy, měla by fyzickou aktivitu v těhotenství konzultovat se svým lékařem a zároveň ji přizpůsobit. 

Cvičení v těhotenství pomáhá zvýšit energii. 

Kdy během těhotenství necvičit? 

Obecně platí, že žena může během těhotenství cvičit, pokud její těhotenství probíhá normálně a cítí se dobře

V těhotenství rozhodně není dobré cvičit při

  • významných respiračních problémech
  • vaginálním krvácení
  • trvajících závratích
  • trvající bolesti hlavy
  • svalové slabosti
  • těhotenské dermatitidě
  • vysokém tlaku
  • rizikovém těhotenství

Cvičení je vždy nutné konzultovat s lékařem a nechat si ho od něj schválit. Obecně se doporučuje začít se cvičením až v druhém trimestru těhotenství, ale pokud se žena cítí dobře, je možné začít i dříve, např. okolo 10. týdne těhotenství

Při respiračních problémech se může ženě špatně dýchat, proto je cvičení v tomto případě vyloučeno, při vaginálním krvácení a špinění zase hrozí potrat. Bolesti hlavy v těhotenství je dobré konzultovat s lékařem, stejně jako vysoký tlak. U těhotenské dermatitidy se sice nejedná o ohrožující stav, nicméně těhotenská dermatitida je doprovázena svěděním a nepříjemným pnutím pokožky, což ke komfortu při cvičení neprospívá. 

Pilates v těhotenství 

Pilates patří mezi tzv. body and mind cvičení, což znamená, že propojuje mysl s fyzickou aktivitou. Pilates v těhotenství je tedy velmi vhodné, protože žena bude mít během cvičení zvýšenou kontrolu nad svým pohybem a neudělá nějaký pohyb neuváženě. Dalším benefitem je nízká intenzita cvičení, kterou si lze ještě upravit. 

Cviky v pilates se také opakují 4x – 8x, což není velká zátěž a cvičení poté zvládne i každá nastávající maminka. Nesporným benefitem je posilování pánevního dna během kteréhokoliv cviku pilates, což je důležité pro snazší porod i dobu poporodní. 

Na co dávat pozor? 

Během cvičení je rozhodně důležité dát na vnitřní pocity. Proto je dobré při jakékoliv bolesti nebo nepříjemnému pocitu s cvičením raději přestat. 

V těhotenství by cvičení nemělo probíhat ve vysoké intenzitě. V II. trimestru by se měla intenzita cvičení snížit přibližně o 20 %, ve III. trimestru již o 50 %. Je to dáno tím, že vlivem hormonů se žena cítí více unavená a cvičením potřebuje nabrat energii, a ne naopak. 

Místnost, kde se cvičí, by měla být dobře vyvětraná a měla by tam panovat příjemná teplota. Pro těhotné ženy se nedoporučuje cvičit ve vysoké teplotě a v nadměrném vlhku. Vysoká teplota a vlhkost ovlivňuje dýchání a žena se poté musí více u cvičení snažit, což není v těhotenství žádoucí. 

Dalším důležitým faktorem je pitný režim, který by žena měla dodržovat nejen během celého těhotenství, ale především při fyzické aktivitě. Dobré je mít u sebe neustále menší lahev s vodou a při pocitu žízně se napít. 

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang