Fit dezerty – jak si dopřát sladké bez výčitek

Po vydatném jídle si dát ještě lahodný dezert bez výčitek, to je sen každého požitkáře. V současné době roste popularita zdravého životního stylu a fit dezerty se tak staly řešením pro všechny, kteří nechtějí ustupovat od svých standardů v chuti, ale zároveň chtějí zůstat v kondici. Jak takový fit dezert připravit a které suroviny jsou vhodné? 

Zdravý životní styl může zlepšit nejen fyzické zdraví, ale také duševní a emocionální pohodu. Zdravý životní styl není pouze o stravování, ale také o pohybu, trávení času na čerstvém vzduchu, práci s myslí, pozitivním nastavení a odpočinku. 

Pokud se vše skloubí dohromady, člověk může vést kvalitní aktivní život. Prim ovšem stále hraje strava, protože bez správného stravování nemá člověk dostatek energie na práci, rodinu, sport nebo další aktivity.  

Dezerty

Dezerty jsou obvykle vrcholem každého jídla, protože se jedná o jakousi sladkou tečku na závěr, které odolá pouze málokdo. Dezertem je nejvhodnější zakončit lehký oběd nebo večeři, přičemž celému menu pak dodá dezert sladkost a bohatost

Jedním z klíčových aspektů zdravého dezertu je použití přírodních a plnohodnotných surovin. To znamená používání nezpracovaných celozrnných výrobků, ovoce a přírodních sladidel, jako je med, javorový sirup nebo datle. 

Pokud se člověk vyhne rafinovaným cukrům a zpracovaným surovinám, zajistí, že daný dezert bude nejen chutný, ale také poskytne tělu důležité živiny a vlákninu.

Dalším důležitým faktorem, který je třeba zvážit, je velikost porce. U dezertů je klíčová umírněnost a volba menších porcí pomůže každému uspokojit chuť na sladké, aniž by to přehnal. Začlenění výživově hodnotných ingrediencí, jako jsou ořechy, semínka a hořká čokoláda, může navíc dodat nádech dekadence a zároveň přinést zdraví prospěšné účinky.

Nahrazení tradičních mouk alternativami, jako je mandlová nebo ovesná mouka, může také učinit dezert zdravějším. Tyto varianty jsou bezlepkové a obsahují více živin a vlákniny než rafinovaná pšeničná mouka. Použití kokosového oleje namísto másla může snížit obsah nasycených tuků v dezertu, a tím ho učinit zdravým pro srdce.

Fit dezerty

Naštěstí existuje velké množství zdravých a chutných dezertů, které pomohou uspokojit chuť na sladké a zároveň se člověk nemusí strachovat o své zdraví. 

Jednou z takových možností jsou ovocné dezerty, které, díky vysokému podílu ovoce, nejsou příliš kalorické a nemusí se tolik sladit. 

Mezi takové dezerty může patřit např. rybízový dort, borůvkový koláč, jablečný crumble nebo ovocné chipsy. Zajímavou variantou jsou také sladké dezerty s přídavkem zeleniny, jako např. mrkvový dort vegan nebo mrkvové koláčky. Mrkev je totiž přirozeně sladká a dezert je díky ní navíc ještě vláčnější. Stejným způsobem lze použít i např. dýni nebo rebarboru. 

Tím, že se do sladkého receptu použije větší podíl zeleniny, sníží se množství mouky, které je nutné do receptu přidat, a recept je díky tomu daleko zdravější. 

Další možností, jak připravit zdravé dezerty, je využít klasických receptů na moučníky a připravit je ve zdravější verzi

Mrkvový dort vegan, který je zároveň jednoduchým dortem pro začátečníky, lze tedy připravit v odlehčené variantě z celozrnné mouky a ještě ve stylu vegan, kdy se využije rostlinné mléko místo živočišného. Stejným způsobem lze připravit i rybízový dort, kde se využije odlehčeného krému oslazeného např. javorovým sirupem nebo medem. 

Mrkev dodává sladkým dezertům vláčnost. 

Z veganského piškotu lze také připravit veganský piškotový dort, kdy se do klasického piškotového těsta přidá rostlinné mléko a veganský margarín. Díky této drobné úpravě je dort daleko zdravější, zároveň je velmi jednoduchý a může sloužit také jako jednoduchý dort pro začátečníky

Veganský piškot lze poté využít na všechny možné piškotové recepty, např. na piškot s ovocem nebo piškot s tvarohovým krémem. 

Další možností zdravých receptů s přídavkem ovoce mohou být banánové muffiny z celozrnné mouky nebo odlehčená verze banana bread. 

Pivní dort

Zajímavou variantou odlehčeného dezertu může být i pivní dort, jehož hlavní složkou je samozřejmě pivo, většinou světlý ležák. Pivo dodá dortovému korpusu vláčnost, komplexní chuť a lehčí strukturu. 

Klasickou mouku lze v receptu nahradit moukou celozrnnou a živočišnou variantu smetany lze nahradit variantou rostlinnou. Dort tak bude o poznání lehčí a zdravější. 

Pudink z chia semínek

Chia semínka, známá pro svůj vysoký obsah vlákniny a omega-3 mastných kyselin, jsou hlavní složkou dalšího odlehčeného dezertu. V kombinaci s rostlinným mlékem, jako např. mandlovým nebo kokosovým, se chia semínka rozvoní a vytvoří konzistenci podobnou pudinku. 

Pro zvýraznění chuti lze přidat med nebo rozmačkané ovoce. Na závěr je vhodné dezert posypat ořechy nebo praženými ovesnými vločkami, které dodají dezertu křupavost. 

Závěrem

S lahodnými zdravými fit dezerty si už člověk nemusí odepírat příležitostné sladké požitky. Ať už se jedná o dezert po hlavním jídle nebo vydatnou svačinu, fit dezerty lze konzumovat kdykoliv a bez výčitek.  

Výběrem přírodních, plnohodnotných surovin, hlídáním velikosti porcí a zvážením alternativních způsobů přípravy lze uspokojit své chutě na sladké, aniž by člověk ohrozil své zdraví.

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang