Česká pošta – sledování zásilky, reklamace

Česká pošta nabízí pohodlné online služby pro sledování zásilek, ať už tuzemských, či ze zahraničí. Dá se tak zjistit aktuální stav zásilky a její pohyb v rámci přepravního procesu.

Díky možnosti sledovat zásilku České pošty online lze mít neustále přehled, kde se zásilka nachází. Pokud se s ní něco stane, je možné přistoupit k reklamaci.

SHRNUTÍ ČLÁNKU

Zásilku České pošty lze vysledovat zadáním jejího čísla na webu České pošty nebo v aplikaci Pošta Online.

Pokud klient nezná formát čísla u zásilky ze zahraničí, může jej vyhledat na webu odesílatele nebo na stránkách dopravce.

EMS garantuje, že zásilka je do zahraničí přepravena nejrychlejším způsobem.

Aplikace Pošta Online umožňuje změnit místo či termín doručení zásilky.

Reklamovat zásilku je možné online na webu České pošty, osobně na pobočce nebo písemně.

Kompletní seznam rušených poboček a informace o nejbližší funkční pobočce je zveřejněn online na webu České pošty.

Sledování zásilky České pošty

Ztracená zásilka bývá noční můrou každého odesílatele i příjemce. Naštěstí s online sledováním zásilek ČP se tato hrozba stává minulostí. Na webových stránkách České pošty stačí zadat číslo zásilky a následně se rozprostře podrobný cestopis požadované zásilky. Od podání až po doručení bude mít klient přehled o každém kroku a v reálném čase může sledovat její pohyb po republice i v zahraničí.


V případě dotazů ohledně zásilek, služeb České pošty
nebo reklamací se lze obrátit na infolinku 800 161 555.


Pro ještě větší pohodlí je výhodné stáhnout si aplikaci Pošta Online do chytrého telefonu. Zásilky tak lze mít na dosah ruky a přehledně uspořádané v kapse. A pro ty, kteří preferují rychlé informace, je tu možnost aktivovat si SMS notifikace. Díky nim lze všechny důležité zprávy o zásilce, jako je převzetí či uložení na pobočce, obdržet přímo do telefonu.

Česká pošta a sledování zásilky ze zahraničí

Pokud příjemce očekává zásilku ze zahraničí, může podniknout hned několik kroků pro její rychlejší odbavení:

  • Jakmile příjemce zná číslo zásilky, měl by vyplnit formulář v aplikaci Pošta Online v kategorii Celní řízení.
  • Měl by upřednostnit digitální cestu.
  • Pokud již uhradil DPH při nákupu zboží, měl by doplnit ve webovém formuláři číslo IOSS, aby se vyhnul dvojí úhradě DPH.

Sledování zásilek ze zahraničí probíhá stejným způsobem jako u těch tuzemských – stačí zadat číslo zásilky na výše uvedených stránkách. Pokud klient nezná formát čísla, může jej vyhledat na webu odesílatele nebo na stránkách dopravce.

Reklamace u České pošty

Pokud má klient s doručením zásilky potíže či s ní není spokojen, má právo podat reklamaci. Reklamovat zásilku je možné online na webu České pošty, osobně na pobočce nebo písemně. Nesmí však zapomenout uvést všechny relevantní informace, jako je číslo zásilky, popis problému a požadované řešení.

Kdo může reklamovat:

  • Příjemce zásilky (poškozený obsah, úbytek obsahu)
  • Odesílatel zásilky (nedoručení, chybějící potvrzení o dodejce)

Způsoby reklamace:

  • Online na webu České pošty
  • Osobně na pobočce
  • Písemně

Informace nutné pro reklamaci:

  • Číslo zásilky
  • Popis problému
  • Požadované řešení

Lhůta pro reklamaci:

  • Vnitrostátní zásilky: do 2 pracovních dnů od převzetí
  • Mezinárodní zásilky: dle typu služby (může být kratší)

Doklady k reklamaci:

  • Zásilka v původním stavu (včetně obalu)
  • Fotografie poškození (není nutné, může však usnadnit vyřízení)

Když příjemce při převzetí zásilky dodatečně zjistí, že je obsah poškozen, případně že došlo k úbytku obsahu, může uplatnit reklamaci na kterékoliv poště. Reklamační řízení je možné zahájit u vnitrostátních zásilek nejpozději do 2 pracovních dnů po dni převzetí zásilky. U mezinárodních zásilek může být lhůta kratší, v závislosti na typu služby.

Zásilku je vždy nutné předložit v takovém stavu, v jakém byla dodána, tzn. včetně obalů. Tento stav jde případně doložit jiným způsobem, např. fotografií, ze které bude zřejmé, o jakou zásilku se jedná, jak vypadalo poškození obalu, co přesně se během doručení poškodilo atd.

Reklamaci může podat i odesílatel zásilky, a to v případě, pokud zásilka nebyla doručena adresátovi, nebo pokud neobdržel potvrzení o dodejce.

Česká pošta a změna doručení online

Aplikace Pošta Online nově umožňuje také možnost změnit místo či termín doručení zásilky v případě, kdy adresát zná datum a místo doručení a předem ví, že si nebude balík moci převzít. Příjemce si může v aplikaci zvolit doručení na jinou adresu či uložení na jinou pobočku, odložení doručení zásilky na jiný den, znovu doručení zásilky, nebo prodloužit dobu, po kterou bude zásilka uložena na poště.

V rámci aplikace si může také nastavit omezení pro doručení zásilky náhradním příjemcům. Může si zvolit buďto předání pouze osobám zdržujícím se v určeném bytě, nebo převzetí výhradně svou osobou.

Prodej nevyzvednutých zásilek České pošty

I když se Česká pošta snaží o bezchybné doručení, občas se může stát, že se zásilka k příjemci nedostane včas. V takovém případě ji pošta uloží na nejbližší pobočce a informuje příjemce formou SMS zprávy nebo avíza. Zásilku si může vyzvednout do 21 dnů od uložení. Po této lhůtě může být odeslána zpět odesílateli, případně za určitých podmínek prodána v aukci České pošty.

Odvoz balíků přímo z domu

„Když nechcete s balíkem na poštu, dojede si pošta pro balík k vám!“ – tak zní motto České pošty pro službu Odvoz balíků, která umožňuje odesílateli odeslat zásilku z pohodlí domova, aniž by musel dojít osobně na některou z poboček.

V rámci této služby Česká pošta garantuje vyzvednutí balíku odkudkoliv, možnost objednání odvozu 24 hodin denně a zajištění odvozu až 10 kusů, přičemž každý balík může vážit až 31,5 kg.

Při odeslání objednávky do 17. hodiny, může Česká pošta vyzvednout balík hned následující pracovní den.

EMS do zahraničí

EMS, neboli Express Mail Service, je služba určena široké veřejnosti i podnikatelům pro expresní zasílání aktuálních sdělení a osobní korespondence i jiných věcí do zahraničí. Zásilka je do zahraničí přepravena nejrychlejším způsobem. Pošta zároveň garantuje dobu dodání po příchodu do země určení. Tuto službu lze využít do více než 120 zemí světa.

Pohlednice Online

Pohlednice Online je služba, která umožňuje vytvořit a odeslat klasickou papírovou pohlednici online přímo z webových stránek, mobilní aplikace nebo tabletu. Pohlednice je následně vytištěna a doručena adresátovi poštou.

Odesílatel nejprve nahraje fotografii do aplikace z počítače, telefonu nebo foťáku – dle libosti může fotografii ozdobit sezónním nebo tematickým rámečkem. Následně napíše vzkaz, vyplní údaje o adresátovi, vybere typ platby a zaplatí. Česká pošta pohlednici vytiskne následující pracovní den po obdržení platby a zajistí doručení až do schránky v ČR i cizině.

Rušení poboček České pošty

V souvislosti s optimalizací sítě dochází k rušení některých poboček České pošty. I když to pro mnohé může být nepříjemná zpráva, s trochou snahy lze nalézt adekvátní alternativu. Finální seznam rušených poboček byl zveřejněn 16. května 2023 a nabyl účinnosti 1. července 2023. Kompletní seznam rušených poboček a informace o nejbližší funkční pobočce je zveřejněn online na webu České pošty.

Celkem se jedná o 300 kamenných poboček, přičemž každá obec, ve které žije více než 2 500 obyvatel, bude mít garantovanou poštu v docházkové vzdálenosti do 3 kilometrů. Pro představu, jen v Praze, Brně a Ostravě jde celkem o 65 poboček: konkrétně 35 v Praze, 12 v Brně a 18 v Ostravě.

Česká pošta infolinka

Pokud klient narazí na problémy s doručením zásilky, má dotazy ohledně služeb České pošty nebo potřebuje podat reklamaci, může se obrátit na infolinku 800 161 555. Ochotní operátoři rádi poradí a pomohou s řešením situace.

Česká pošta vs. DPD

Česká pošta i DPD patří mezi nejpopulárnější přepravní společnosti v České republice. Obě nabízí širokou škálu služeb pro doručování zásilek, liší se však v některých klíčových aspektech.

Obecně je Česká pošta levnější variantou pro menší a lehčí zásilky doručované v rámci České republiky, zatímco ceny DPD jsou obvykle o něco vyšší. Na druhou stranu zahrnují i ​​další služby, jako je pojištění zásilky a možnost změny doručení.

Standardní doba doručení vnitrostátních zásilek u České pošty je 1-2 dny. U mezinárodních zásilek se doba doručení liší v závislosti na cílové destinaci. DPD obvykle doručuje zásilky do 24 hodin v rámci České republiky a do 2-3 dnů do okolních zemí.

Česká pošta nabízí kromě doručování zásilek i další služby, jako je balíková schránka, poštovní poukázky a peněžní poukázky, přičemž DPD se zaměřuje primárně na doručování zásilek.

Co nabízí Česká pošta?

Česká pošta je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Zaměstnává okolo 23 500 lidí a patří mezi největší zaměstnavatele v zemi. Nabízí širokou škálu služeb pro jednotlivce i firmy, a to včetně:

  • Doručování dopisů a balíků: Vnitrostátní i mezinárodní. Lze si vybrat z různých typů zásilek a sledovat jejich stav online.
  • Poštovní poukázky: Pro pohodlnou platbu faktur a jiných poplatků.
  • E-SIPO: Elektronický systém inkasování plateb, který umožňuje platit složenky online.
  • Datové schránky: Zabezpečené úložiště pro elektronickou komunikaci s úřady.
  • Poštovní bankovnictví: Nabízí základní bankovní produkty, jako jsou běžné účty, úvěry a pojištění.
  • Další služby: Prodej poštovního zboží, tiskopisy, balíkové služby, směnárna a mnoho dalšího.

V dnešní uspěchané době, kdy online nakupování zažívá boom, se Česká pošta stává pro mnohé nepostradatelným partnerem. Ať už jde o odesílání balíčků s dárky pro blízké, nebo napjaté vyhlížení nové objednávky z e-shopu, přehled o pohybu zásilek je klíčový. Naštěstí Česká pošta nabízí hned několik komfortních možností, jak si nad nimi udržet kontrolu.

Česká pošta – druhy zásilek

Standardně se zásilky dělí na tzv. balíky, doporučené a cenné. Ty se pak dále dělí na balík do ruky, balík na poštu, doporučené psaní, doporučený balíček, cenný balík (pod a nad 10 000 Kč), cenné psaní a další.

Balík do ruky je určen těm, kteří preferují vyzvednutí z pohodlí domova, balík na poštu naopak pro ty, kterým se více vyplatí vyzvednout si jej v jiný termín na pobočce.

Mezi oblíbené formy doručení zásilky patří také tzv. balík na dobírku. Ten umožňuje adresátovi zaplatit za zásilku na dobírku, tedy až v momentě doručení. To znamená, že odesílatel nemusí platit za odeslání předem a adresát nemusí platit, dokud zásilku skutečně neobdrží.

Pokud chce mít odesílatel jistotu, že byl balík doručen adresátovi v pořádku a včas, měl by zvážit možnost doporučeného psaní. V případě cenností (šperky, šeky, peníze, cenné dokumenty) naopak cenné psaní, které zajistí, že zásilka bude přepravována ve speciálním obalu, za zvýšených bezpečnostních opatření a v případě jakéhokoliv poškození proplacena až do výše 1 000 000 Kč.

Česká pošta nabízí pohodlný a přehledný systém pro sledování zásilek. Díky online nástrojům a mobilní aplikaci Moje Pošta má odesílatel i příjemce vždy přehled o tom, kde se zásilka nachází a kdy bude doručena. Sledovat zásilku je možné na portálu Pošta Online.

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang