Registrace na úřadu práce – přihlášení, lhůta, formulář

Ztráta zaměstnání, změna profesního směru nebo hledání nových pracovních příležitostí. To jsou situace, ve kterých se mnozí ocitnou. V takových chvílích lze využít služeb úřadu práce. Jak probíhá přihlášení na úřad práce? A jak dojde k ukončení evidence na úřadu práce?

Každému se může stát, že přijde o práci a půjde se nahlásit na úřad práce. Pak se určitě vyplatí vědět, jak probíhá registrace na úřadu práce, co je třeba mít s sebou nebo do kdy se nahlásit na úřad práce. Následující článek přináší odpovědi nejen na tyto otázky.

OBSAH ČLÁNKU

Přihlášení na úřad práce

Registrace na úřadu práce – co s sebou?

Pracák – jaké služby nabízí?

Přihlášení na úřad práce online

Formulář přihlášení na úřad práce

Lhůta pro přihlášení na úřad práce

Evidence na úřadu práce – podpora v nezaměstnanosti

Výše podpory v nezaměstnanosti

Přihlášení cizince na úřad práce

Ukončení evidence na úřadu práce

Dobrovolné vyřazení z evidence úřadu práce

Přihlášení na úřad práce

Kdo přijde o zaměstnání, může po skončení pracovního poměru podat na úřadu práce žádost o zprostředkování zaměstnání a stát se uchazečem o zaměstnání. Jednoduše řečeno může provést přihlášení na úřad práce. Zároveň může požádat také o podporu v nezaměstnanosti.

Úřad práce může následně zprostředkovávat vhodné zaměstnání, poskytne kariérové poradenství nebo třeba zabezpečí vhodnou rekvalifikaci. V neposlední řadě poskytne při splnění podmínek i podporu v nezaměstnanosti.

Výhodou přihlášení na úřad práce také je, že stát po dobu evidence na úřadu práce platí za uchazeče o zaměstnání zdravotní pojištění.

Sociální pojištění stát neplatí. Pouze doba, po kterou je uchazeč veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, se za určitých podmínek započítává jako náhradní doba pojištění. Uchazeč tak má splněnou účast na důchodovém pojištění.

Registrace na úřadu práce – co s sebou?

Pro osobní registraci na úřadu práce je třeba doložit:

  • doklad totožnosti
  • doklad o skončení pracovního poměru
  • zápočtový list
  • potvrzení o výši průměrného výdělku
  • evidenční list důchodového pojištění
  • u OSVČ potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu
  • u absolventů doklad o nejvyšším ukončeném vzdělání

Všechny doklady kromě dokladu totožnosti lze dodat později, není nutné je dodávat hned na první návštěvě. Údaje pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, zajistí úřad práce od ČSSZ.

Pracák – jaké služby nabízí?

Úřad práce, lidově zvaný pracák, nabízí široké spektrum služeb, které mohou posílit profesní postavení. Pracák poskytuje následující služby:

  • aktuální nabídku pracovních míst
  • pracovní poradenství
  • odborné kurzy a školení
  • financovat plně nebo částečně tři varianty rekvalifikací

Každé kontaktní pracoviště úřadu práce zveřejňuje seznam volných míst v daném okrese na své „papírové“ i on-line nástěnce. Kdo má počítač, chytrý mobilní telefon či tablet, může přehled volných míst, která někteří zaměstnavatelé inzerují, najít na webových stránkách příslušného pracáku.

Kdo žádné chytré zařízení s připojením na internet nemá, můžete osobně zajít na nejbližší pracák a využít informační kiosky, které jsou zde bezplatně k dispozici.

Služeb pracáku můžou využít také zájemci o zaměstnání. To jsou třeba ti, kteří chtějí změnit své pracovní uplatnění, jsou v současné době zaměstnání, nebo třeba pečují o dítě do 4 let věku, případně studují.

Zájemci o zaměstnání zprostředkovává pracák vhodné zaměstnání, poskytuje mu kariérové poradenství a může mu zabezpečit i rekvalifikaci. Zájemce o zaměstnání však nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti.

Přihlášení na úřad práce online

Přihlášení na úřad práce lze provést:

  • elektronicky (online)
  • osobně
  • zaslat poštou (s vlastnoručním podpisem). 

Nejrychlejším způsobem je přihlášení na úřad práce online. Elektronické přihlášení na úřad práce lze učinit prostřednictvím datové schránky, identity občana nebo e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem.

Pro přihlášení na úřad práce online lze využít jednotný formulář, který lze najít na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Formulář přihlášení na úřad práce

Pro přihlášení na úřad práce online lze použít interaktivní formulář, který je možné najít na webu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Žádost po přihlášení na úřad práce online se posílá prostřednictvím Identity občana.

Vybrat si lze z několika nástrojů jako je Bankovní identita, eObčanka, NIA ID nebo mobilní klíč eGovernmentu. Na webu ministerstva je podrobný návod, jak vyplnit žádost o zprostředkování zaměstnání (formulář přihlášení na úřad práce).

Formuláře si lze v průběhu vyplňování ukládat prostřednictvím tlačítka „Uložit rozpracovaný formulář“. Uložené údaje lze z počítače kdykoli otevřít a znovu použít přes tlačítko „Načíst údaje“. Po vyplnění je možné formulář přihlášení na úřad práce odeslat prostřednictvím tlačítka „Přejít k odeslání“.

Přihlášení na úřad práce online nabízí tyto možnosti odeslání:

  • identitou občana
  • datovou schránkou
  • s uznávaným elektronickým podpisem (varianta bez přihlášení)

Po úspěšném odeslání formuláře přihlášení na úřad práce se objeví oznámení: „Hotovo! Vaše žádost byla úspěšně odeslána. Ozveme se Vám hned, jak ji zpracujeme. Nemusíte nic ověřovat telefonicky, osobně ani písemně. Co nejdříve Vás zkontaktujeme sami.“

Takže není třeba nic dalšího činit. Přihlášení na úřad práce online je rychlé a snadné. Zároveň lze online podat i žádost o dávku podpory v nezaměstnanosti. Kdo si na to nevěří, může samozřejmě na úřad práce zajít osobně. Formulář přihlášení na úřadu práce se podává na kterémkoliv Úřadu práce ČR.

Lhůta pro přihlášení na úřad práce – do kdy se nahlásit na úřad práce?

Kdo skončí v zaměstnání, měl by vědět, jaká je lhůta pro přihlášení na úřad práce. K přihlášení na úřad práce po skončení zaměstnání by mělo dojít do 3 pracovních dnů od ukončení posledního pracovního poměru.

Kdo stihne třídenní lhůtu pro přihlášení na úřad práce, bude zařazen do evidence uchazečů o zaměstnání ode dne následujícího po skončení zaměstnání.

Lhůta pro přihlášení na úřad práce je 3 pracovní dny po skončení zaměstnání. Pak může žadatel čerpat všechny výhody evidence na úřadu práce.

Evidence na úřadu práce – podpora v nezaměstnanosti

Nelze žádat o podporu v nezaměstnanosti, aniž by člověk nebyl v evidenci na úřadu práce. Respektive vždy v první řadě žádá o zprostředkování zaměstnání. Nelze požadovat zařazení do evidence na úřadu práce jen z toho důvodu, aby člověk splnil podmínku pro poskytnutí podpory v nezaměstnanosti nebo měl zajištěnou platbu zdravotního a sociálního pojištění.

Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká v případě, že člověk během posledních 2 let před zařazením do evidence na úřadu práce získal na dobu důchodového pojištění alespoň 12 měsíců. A zároveň nesmí být poživatelem starobního důchodu.

Jednoduše řečeno, pokud žadatel v uplynulých 2 letech odpracoval minimálně 12 měsíců a během té doby bylo z jeho příjmu odváděno důchodové pojištění, pak má nárok na podporu v nezaměstnanosti.

Podporu v nezaměstnanosti vyplácí pracák během tzv. podpůrčí doby (tj. určité omezené doby), která je následující:

  • do 50 let věku 5 měsíců,
  • nad 50 do 55 let věku 8 měsíců,
  • nad 55 let věku 11 měsíců.

Rozhodující pro délku podpůrčí doby je tedy věk uchazeče o zaměstnání dosažený ke dni podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti.

Jaká je výše podpory v nezaměstnanosti?

Výše podpory v nezaměstnanosti se počítá od výdělku z posledního zaměstnání. Vyplácí se následovně:

  • 65 % první 2 měsíce podpůrčí doby
  • 50 % další 2 měsíce
  • 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání po zbývající dobu.

V případě OSVČ se bere v potaz poslední vyměřovací základ v rozhodném období přepočtený na jeden kalendářní měsíc.

Pozor je třeba si dát na jednu skutečnost. Jestliže uchazeč o zaměstnání před zařazením do evidence na úřadu práce bez vážného důvodu ukončil poslední zaměstnání sám nebo dohodou se zaměstnavatelem, je podpora v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu.

Maximální částka podpory v nezaměstnanosti v roce 2024 činí 24 608 Kč. Od 1.1.2024 je také změna týkající se odstupného, kdy podporu v nezaměstnanosti dostane žadatel hned bez ohledu na fakt, zda bylo či nebylo vyplaceno odstupné.

Abyste zvládli svoji finanční situaci a věděli jak na tom jste, vytvořte si rodinný rozpočet pracovní list.

Přihlášení cizince na úřad práce

Pokud chce zaměstnavatel zaměstnat cizince, musí nejdříve provést přihlášení cizince na úřad práce. Dále zaleží na tom, o „jakého“ cizince se jedná. Není totiž cizinec jako cizinec. Zaměstnanci ze zahraničí se z hlediska trhu práce rozdělují do tří kategorií:

  • občané EU, EHP (Island, Lichtenštejnsko a Norsko) a Švýcarska a jejich rodinní příslušníci,
  • cizinci s trvalým pobytem v ČR,
  • cizinci z třetích zemí, bez trvalého pobytu.

První kategorie cizinců má volný vstup na trh práce v ČR. Tyto osoby nepotřebují pracovní povolení. Nicméně nejpozději v den nástupu cizince musí zaměstnavatel o této skutečnosti písemně informovat příslušný úřad práce.

Stejně tak při ukončení zaměstnání je zaměstnavatel povinen uvědomit úřad práce, a to nejpozději do 10 dnů.

U cizinců s trvalým pobytem v ČR je situace rovněž jednoduchá. Tito cizinci také nepotřebují pracovní povolení a zaměstnavatel tedy musí splnit jen informační povinnost na začátku i konci zaměstnání. Formálně tedy musí dojít k přihlášení cizince na úřad práce.

Poslední kategorie cizinců to má těžší. Je zapotřebí, aby tento cizinec získal jak povolení k práci, tak povolení k pobytu. Povolení k pobytu vydává cizinecká policie obvykle na základě vyjádření zaměstnavatele, že daného cizince zaměstná.

Zaměstnavatel však cizince z třetí země bez trvalého pobytu může zaměstnat jen na tzv. volné pracovní místo, které je již po určitou dobu evidováno u úřadu práce. Cizince je možné přijmout jen na volné místo, které zaměstnavatel na úřadu práce nahlásil a které nebylo obsazeno do 30 dnů od jeho oznámení.

Opětovné přihlášení na úřad práce

Co když nové zaměstnání nebo podnikání nevyjde? Může dojít k opětovnému přihlášení na úřad práce? Opětovné přihlášení na úřad práce je možné kdykoliv. Ovšem pokud chce žadatel opět čerpat podporu v nezaměstnanosti, musí splnit určité podmínky.

O tom, zda bude mít uchazeč o zaměstnání znovu nárok na podporu, rozhodují dvě skutečnosti: jak dlouho v případě předchozí evidence na úřadu práce sociální dávku čerpal a kolik toho znovu odpracoval.

Uchazeč o zaměstnání, který v posledních dvou letech před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání nečerpal podporu v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu (5, 8, nebo 11 měsíců) a pak znovu odpracoval aspoň 3 měsíce, má znovu nárok na plnou dobu podpory

Pokud však nepracoval (nepodnikal) déle než 3 měsíce, má nárok na podporu jen po zbývající část podpůrčí doby

Uchazeč o zaměstnání, který v posledních 2 letech před zařazením do evidence úřadu práce pobíral podporu v nezaměstnanosti po maximální dobu (tj. 5, 8, 11 měsíců), má nárok na podporu jen tehdy, pokud získal zaměstnáním dobu důchodového pojištění v délce alespoň 6 měsíců.

Ukončení evidence na úřadu práce

K ukončení evidence na úřadu práce může dojít z několika důvodů:

  • nastala některá ze skutečností bránících zařazení nebo vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání (např. dle lékařského posudku není uchazeč dlouhodobě schopen plnit své pracovní povinnosti, dočasná pracovní neschopnost aj.),
  • nástup do zaměstnání,
  • doručení písemné žádosti o ukončení vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání,
  • nástup výkonu trestu odnětí svobody,
  • nástup výkonu ochranného opatření zabezpečovací detence,
  • úmrtí uchazeče o zaměstnání,
  • po uplynutí 6 měsíců ode dne vzetí uchazeče o zaměstnání do vazby,
  • zrušení platnosti modré karty nebo uplynutí doby její platnosti.

Když nastane některá ze shora uvedených skutečností, musí to nezaměstnaný do 8 dní dát úřadu práce vědět. Pracák pak provede ukončení evidence na úřadu práce. Pro oznámení změn není žádný formulář, oznámení tak lze napsat volnou formou s uvedením všech oznamovaných změn.

Oznámení o ukončení evidence na úřadu práce lze provést prostřednictvím datových schránek, zasláním e-mailové zprávy nebo osobně

Dobrovolné vyřazení z evidence úřadu práce

Být registrován na úřadu práce není povinnost. Stejně tak je možné kdykoliv zažádat o dobrovolné vyřazení z evidence úřadu práce. V takovém případě však musí nezaměstnaný myslet na to, že si musí každý měsíc sám platit zdravotní pojištění.

Také je třeba pamatovat na to, že doba mimo evidenci na úřadu práce se nezapočte do „odpracovaných let“, pokud si člověk nebude sám platit důchodové pojištění.

K dobrovolnému vyřazení z evidence úřadu práce dojde na základě písemné žádosti uchazeče o zaměstnání o ukončení vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání.

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang