Výpověď z pracovního poměru – jak ji sepsat a kdy podat

Výpověď z pracovního poměru může být emocionálně náročnou zkušeností, která vyvolává nejistotu a otázky ohledně budoucnosti. Při ukončení pracovního poměru je důležité mít vhodný plán a znát svá práva. Jak podat výpověď z pracovního poměru dohodou?

Výpověď z pracovního poměru je jedním z nejdůležitějších a zároveň nejcitlivějších momentů v profesním životě jednotlivce. Je to právní akt, kterým zaměstnavatel či zaměstnanec ukončuje pracovní vztah z různých důvodů, ať už z organizačních, ekonomických nebo osobních.

Výpověď z pracovního poměru – výpovědní doba

Pro zaměstnance může být výpověď stresujícím a nejistým obdobím. Mohou se objevit otázky ohledně budoucnosti, finanční stability a dalších aspektů života spojených s pracovním místem. Je důležité si uvědomit, že výpověď z pracovního poměru nemusí vždy znamenat konec světa, nýbrž spíše začátek nové kapitoly.

Z právního hlediska platí, že výpověď z pracovního poměru musí být udělena v souladu s platnými pracovněprávními předpisy a smlouvou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Existují určitá práva, která zaměstnanci chrání, a postupy, které je třeba dodržet při udělování výpovědi.

Zaměstnanec by měl být seznámen s podmínkami výpovědní doby, odstupného (pokud je to v souladu se zákony), a s možností odvolání se proti výpovědi v případě, že se cítí, že byla udělena neoprávněně nebo nezákonně.

Výpovědní doba je v ČR 2 měsíce. Začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi z pracovního poměru a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního měsíce. Pokud tedy někdo podá výpověď z pracovního poměru např. 20.4., začíná výpovědní doba běžet 1.5. a pracovní poměr skončí 30.6.

Výpovědní doba smí být prodloužena individuální písemnou smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Může tedy trvat déle jak 2 měsíce, avšak kratší být nesmí.

Výpověď z pracovního poměru dohodou – v čem se liší

Výpověď z pracovního poměru dohodou se od klasické výpovědi liší v následujících aspektech:

  • Způsob ukončení pracovního poměru – výpověď z pracovního poměru dohodou je skončení pracovního poměru na základě dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Klasická výpověď je jednostranným projevem vůle zaměstnavatele nebo zaměstnance.
  • Důvody ukončení pracovního poměru – výpověď z pracovního poměru dohodou může být uzavřena z jakéhokoli důvodu, ať už je to například nespokojenost se zaměstnancem, snížení platu, změna pracovních podmínek, šikana na pracovišti apod. Klasická výpověď ze strany zaměstnavatele musí být důvodná a musí být přísně stanoveny zákonně vymezené důvody, jako například porušení pracovních povinností, pracovní neschopnost či nedoložení propustky k lékaři apod. Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance být odůvodněná nemusí.
  • Výpovědní doba – výpověď z pracovního poměru dohodou nemusí být vázána výpovědní lhůtou, pokud to strany dohodnou. V tom případě může být pracovní poměr ukončen okamžitě. U výpovědi z pracovního poměru musí být dodržena klasická výpovědní doba.
  • Nárok na odstupné – v případě ukončení pracovního poměru dohodou nemá zaměstnanec nárok na odstupné. V případě klasické výpovědi může mít zaměstnanec nárok na odstupné, pokud mu to poskytuje pracovní smlouva nebo kolektivní smlouva.

Kdo tedy podá výpověď pracovního poměru dohodou, nebude tolik vázán zákonnými podmínkami.

Jak má vypadat vzor výpovědi z pracovního poměru

Vzor výpovědi z pracovního poměru by měl obsahovat následující informace:

  • Název a přesná adresa zaměstnavatele
  • Údaje o zaměstnanci (jméno, příjmení, datum narození, bydliště)
  • Datum výpovědi
  • Název pozice, na které zaměstnanec pracuje
  • Důvod výpovědi (např. ukončení smlouvy, výpověď ze zdravotních důvodů apod.)
  • Výpovědní lhůta
  • Adresa, na kterou bude výpověď doručena
  • Podpis zaměstnavatele nebo jeho zástupce

Výpověď z pracovního poměru dohodou vzor – na co si dát pozor

Vždy je důležité mít písemnou formu výpovědi, lze například využít vzor výpovědi z pracovního poměru dohodou, a to pro případné sporů či nesrovnalosti.

Ve vzoru výpovědi musí být uvedeno, že výpověď je dohodou obou stran a musí být podepsána zaměstnancem i zaměstnavatelem. Výpověď musí obsahovat jméno a adresu zaměstnavatele, jméno a adresu zaměstnance, datum vzniku pracovního poměru a datum výpovědi.

Dále musí být uvedeno datum ukončení pracovního poměru. Je také důležité uvést, že výpověď musí být odevzdána osobně nebo předaná doporučeně s doručovacím lístkem.

Výpověď musí být v souladu se zákonem a pracovněprávními předpisy, jinak je neplatná.

Výpověď z pracovního poměru vzor – kdy ji včas sepsat

Vzor výpovědi z pracovního poměru by měl být sepsán včas, tj. s dodržením předepsané výpovědní lhůty. Tato lhůta může být stanovena v pracovní smlouvě, jinak platí zákonná 2 měsíční lhůta.

V případě, že se rozhoduje zaměstnanec k výpovědi z pracovního poměru, je důležité zvážit své možnosti a zajistit, aby dal výpověď bez následků pro další osobní i pracovní život. Pokud má zaměstnanec jistotu, že svou současnou práci může opustit a bez problémů si najít nové zaměstnání, může sepsat výpověď kdykoli, avšak nejméně 2 měsíce před datem, kdy chce opustit práci.

V případě, že se zaměstnanec rozhodl podat výpověď a chce ji sepsat sám, může využít vzor výpovědi z pracovního poměru, který najde na internetu. Není to nic složitého.

Vždy je však důležité si důkladně přečíst pracovní smlouvu a zjistit si svoje práva a povinnosti v tomto ohledu.

Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance

Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance je právní úkon, kterým zaměstnanec vyjádří svůj záměr ukončit pracovní poměr s daným zaměstnavatelem. Tento proces může nastat z různých důvodů, ať už je to neuspokojivé pracovní prostředí, lepší pracovní příležitosti, změna místa pobytu nebo osobní důvody.

Každý zaměstnanec má právo ukončit pracovní poměr prostřednictvím výpovědi, avšak je důležité dodržet zákonné podmínky upravené v zákoně č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Tyto podmínky zahrnují především formu a lhůtu výpovědi.

Forma výpovědi musí být písemná a měla by obsahovat datum, název společnosti, jméno a příjmení zaměstnance a podpis zaměstnance. Doporučuje se vytvořit dvě kopie, jednu pro zaměstnavatele a druhou pro sebe jako důkaz o ukončení pracovního poměru.

Důležitou částí výpovědi je také určení lhůty, tedy do kdy má pracovní poměr trvat. Zákoník práce ukládá minimální lhůtu výpovědi, která je 2 měsíce. Pokud se podává výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance, nemusí zaměstnanec uvádět důvody podání výpovědi.

Výpověď z pracovního poměru na dobu určitou – možné důvody

U pracovního poměru sjednaného na dobu určitou zaměstnanec i zaměstnavatel již při uzavírání pracovní smlouvy souhlasí s tím, aby pracovní poměr trval pouze po určitou, smluvně vymezenou dobu. Pracovní poměr na dobu určitou pak končí uplynutím sjednané doby. Není potřeba dávat výpověď z pracovního poměru na dobu určitou.

Před uplynutím sjednané doby lze rozvázat pracovní poměr sjednaný na dobu určitou všemi způsoby, stanovenými v zákoníku práce pro rozvázání pracovního poměru. Jaké jsou důvody pro výpověď z pracovního poměru na dobu určitou? Pracovní smlouva na dobu určitou může být vypovězena zaměstnavatelem pouze z těchto důvodů:

  • ruší-li se zaměstnavatel,
  • přemísťuje-li se zaměstnavatel,
  • stane-li se zaměstnanec nadbytečným,
  • nesmí-li zaměstnanec podle lékařského posudku dále konat dosavadní práci pro pracovní úraz nebo onemocnění nemocí z povolání,
  • pozbyl-li zaměstnanec dlouhodobě zdravotní způsobilost,
  • nesplňuje-li zaměstnanec předpoklady pro výkon sjednané práce,
  • poruší-li zaměstnanec zvlášť hrubým způsobem své povinnosti.

Zaměstnavatel musí být schopen tyto důvody prokázat.

Pokud zaměstnanec pokračuje po uplynutí sjednané doby s vědomím zaměstnavatele dále v konání prací, mění se pracovní poměr uzavřený na dobu určitou v pracovní poměr uzavřený na dobu neurčitou.

Výpověď z pracovního poměru ze zdravotních důvodu

Výpověď z pracovního poměru ze zdravotních důvodů patří mezi nejcitlivější a nejčastěji diskutované téma v oblasti pracovního práva. Jedná se o situaci, kdy zaměstnanec je nucen ukončit svůj pracovní poměr pro zdravotní problémy, které mu brání v plnění pracovních povinností.

Jeden z hlavních důvodů, proč zaměstnanec může podat výpověď ze zdravotních důvodů, je nemožnost vykonávat svou práci kvůli zdravotnímu stavu. To se může týkat jak fyzických, tak i psychických schopností pracovníka.

Někdy se může jednat o chronické onemocnění, které se postupně zhoršuje a brání zaměstnanci plně pracovat, nebo o náhlou akutní nemoc, která mu znemožňuje vykonávat své povinnosti. V takovém případě musí zaměstnanec nejprve informovat svého zaměstnavatele o svém zdravotním stavu a následně podat výpověď.

Je důležité, aby tato informace byla sdělena písemnou formou a to co nejdříve po tom, co se pracovník dozvěděl o svém zdravotním stavu. Tato doba by neměla překročit 3 pracovní dny od potvrzení zdravotního stavu lékařem.

Výpověď z pracovního poměru 2023

Největší změna u výpovědi z pracovního poměru 2023 byla u výpovědí dohodou. Od října 2023 bylo umožněno jak pracovní smlouvy elektronicky uzavírat, schvalovat dodatky a také vypovídat.

U klasické výpovědi z pracovního poměru 2023 bylo umožněno zaměstnancům vyžádat si (do jednoho měsíce od doručení výpovědi) odůvodnění výpovědi v případě, že zaměstnanec pouze využíval svých práv (například otcovská dovolená apod.)

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang