Přerušení živnosti – elektronicky, online, formulář

Podnikání je proměnlivým procesem. Někdy se může stát, že se živnostník ocitne v situaci, kdy musí přerušit svou podnikatelskou činnost. Měl by proto vědět, jaký je postup při přerušení živnosti. A jak je to s prodloužením přerušení živnosti?

Ať už se jedná o dočasnou podnikatelskou pauzu, změnu životního směru nebo ekonomické obtíže, musí živnostník vědět, jak na přerušení živnosti, co znamená přerušení živnosti a DPH nebo kde najít formulář přerušení živnosti.

SHRNUTÍ ČLÁNKU

Přerušení živnosti je třeba hlásit zdravotní pojišťovně, OSSZ a finančnímu úřadu.

Při vyplnění formuláře Změnový list lze přerušení živnosti nahlásit jen živnostenskému úřadu, který se postará o nahlášení dalším úřadům

Žádost o přerušení živnosti se podává osobně, datovou schránkou nebo poštou.

Žádný poplatek za oznámení o přerušení živnosti se neplatí.

Přerušení živnosti a DPH – nutnost podávat nulová přiznání k DPH po celou dobu trvání přerušení živnosti

Prodloužení přerušení živnosti – podmínky k prodloužení

Obnovení živnosti – kdy je nutné hlásit obnovení živnosti živnostenskému úřadu a kdy ne?

Podpora v nezaměstnanosti při přerušení živnosti – jak podat žádost a co doložit

Tento článek se zaměří na postup, povinnosti a tipy týkající se přerušení živnosti v České republice.

Přerušení živnosti 2024

Přerušení živnosti není povinné hlásit přímo živnostenskému úřadu. Při přerušení živnosti 2024 je však třeba myslet na jiné úřady a lhůty, kterým je třeba přerušení živnosti nahlásit. Jedná se o:

  • zdravotní pojišťovnu – do 8 dnů od přerušení živnosti,
  • okresní správu sociálního zabezpečení – do 8 dnů od přerušení živnosti,
  • finanční úřad – do 15 dnů od přerušení živnosti.

Přerušit živnost však lze i mnohem jednodušeji a rychleji. Kolečko po úřadech si totiž lze zjednodušit vyplněním jednotného registračního formuláře.

Stačí ohlásit přerušení živnosti na živnostenský úřad. Ohlášení přerušení živnosti na živnostenský úřad je dobrovolné, naproti tomu u ostatních úřadů je to povinné. Funguje to tak, že se vyplní jeden jednoduchý formulář přerušení živnosti a zašle se na živnostenský úřad. 

Živnostenský úřad pak předá informace uvedeným úřadům, tedy finančnímu úřadu, okresní správě sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovně.

Oznámení o přerušení živnosti nelze učinit zpětně. Je třeba pamatovat na to, že k přerušení živnosti 2024 dojde dnem doručení žádosti o přerušení živnosti živnostenskému úřadu, nebo datem pozdějším uvedeným v žádosti. Přerušení provozování živnosti tedy musí podnikatel oznámit na dobu určitou.

Je-li živnostenské oprávnění vydáno na dobu určitou, lze provozování živnosti přerušit nejdéle na dobu trvání tohoto oprávnění.

Přerušení živnosti – formulář

Jak již bylo uvedeno, přerušit živnost lze velmi jednoduše pomocí formuláře přerušení živnosti. Ten má oficiální název „Změnový list„. Do formuláře přerušení živnosti se vyplňují následující údaje:

  • identifikační údaje podnikatele (jméno, příjmení, RČ, IČ)
  • předměty podnikání, kterých se přerušení týká
  • období přerušení živnosti (datum počátku přerušení živnosti a datum ukončení přerušení živnosti)
  • zda je žádáno o zrušení živnostenského oprávnění
  • kontaktní údaje (telefon, email, datová schránka)
  • zda žadatel žádá ohlásit změnu též na povinné úřady (FÚ, OSSZ, ZP).

Pokud si někdo s vyplněním formuláře přerušení živnosti nevěděl rady, může se zastavit na nejbližší pobočce živnostenského úřadu, kde mu se vším pracovníci pomůžou.

Hodlá-li podnikatel pokračovat v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou došlo k přerušení živnosti, je povinen to předem oznámit živnostenskému úřadu. V provozování živnosti může pokračovat nejdříve dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti, nebo pozdějším dnem uvedeným v oznámení.

Žádost o přerušení živnosti, oznámení o přerušení živnosti – jak podat

Žádost o přerušení živnosti nebo také oznámení o přerušení živnosti se podává na již zmíněném formuláři nesoucím název Změnový list. Formulář si lze osobně vyzvednout na kterémkoliv živnostenském úřadě, stáhnout online nebo rovnou online vyplnit.

Vyplněné oznámení o přerušení živnosti lze podat osobně na kterémkoliv živnostenském úřadu – centrálním registračním místě (CRM). Tomuto úřadu ho lze také poslat poštou.

Kdo má datovou schránku nebo kvalifikovaný elektronický podpis, formulář jednoduše vyplní a odešle prostřednictvím aplikace na stránkách Portálu živnostenského podnikání www.rzp.cz/portal/cs/.

Dále je možno žádost o přerušení živnosti podat osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). K osobnímu jednání na živnostenském úřadě není potřeba formulář přerušení živnosti vyplňovat. Dochází k elektronickému vyplnění vyřizující úřední osobou.

Žádný poplatek za oznámení o přerušení živnosti se neplatí.

Přerušení živnosti – elektronicky, online

Přerušení živnosti lze podat osobně, písemně poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo online přes datovou schránku. 

Kdo chce požádat o přerušení živnosti elektronicky, může si aplikaci pro vytvoření formuláře spustit na webu Aplikace JRF (www.rzp.cz/epo-jrf/cs/nove-podani). Pro přerušení živnosti online je však nutné být majitelem datové schránky nebo mít zřízený elektronický podpis.

Živnostenský úřad podání zaeviduje. Jsou-li součástí podání i údaje podané vůči dalším orgánům veřejné správy, předá živnostenský úřad příslušné údaje těmto orgánům.

Zápis údajů o přerušení živnosti musí být do živnostenského rejstříku proveden do 5 dnů ode dne podání.

Přerušení živnosti a DPH

Pokud je podnikatel plátcem DPH, zůstává jím i během přerušení živnosti. To znamená, že musí podávat nulová přiznání k DPH po celou dobu trvání přerušení živnosti. Nulová kontrolní hlášení však podávat nemusí. Přerušení živnosti a DPH jsou tudíž neoddělitelné.

Neodpadá ani povinnost hradit při hlavní výdělečné činnosti minimální zálohy na zdravotní pojištění. Výhodou přerušení živnosti však je, že pokud člověk nevykonává jinou výdělečnou činnost, nemusí platit zálohy na sociální pojištění.

Přerušení živnosti a daňové přiznání

Povinnost podávat daňové přiznání a přehledy pro zdravotní pojišťovnu a ČSSZ se týká každého živnostníka. Jak je to s přerušením živnosti a daňovým přiznáním?

I když má živnostník tak nízké příjmy, že daň platit nemusí, daňové přiznání musí podat do konce března následujícího roku. Jestliže dojde k přerušení živnosti v průběhu roku, tak se pouze upraví na konci roku o tuto skutečnost hospodářský výsledek nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji.

Jednoduše řečeno, bude podnikatel postupovat stejným způsobem, jako kdyby podnikání ukončil. 

Na specifické případy minimálních příjmů se mohou také vztahovat různá osvobození, která definuje zákon. Vždy je lepší se obrátit na daňového poradce, který v této složité situaci dokáže poradit.  

Prodloužení přerušení živnosti

Přerušení živnosti je možné na libovolně dlouhou dobu. Při podání žádosti o přerušení živnosti je však vždy nutné vyplnit datum jejího předpokládaného obnovení. To může být za měsíce i roky.

Pokud bude někdo chtít živnost v budoucnu obnovit, nebo naopak úplně zrušit či si zajistit prodloužení přerušení živnosti, opět k tomu může využít Změnový list na centrálním registračním místě. Při prodloužení přerušení živnosti je tedy postup stejný jako při podávání prvotního formuláře přerušení živnosti.

Obnovení živnosti

Pokud OSVČ obnoví živnost po uplynutí doby, na kterou ji přerušila, nemusí tuto informaci nahlašovat živnostenskému úřadu. Pokud ji však chce obnovit před uplynutím této doby, tuto skutečnost musí živnostenskému úřadu nahlásit.
 
V obou případech však musí také informovat všechny dotčené úřady – správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad, a to ve stanovených termínech.

Podpora v nezaměstnanosti při přerušení živnosti

Pokud podnikatel přeruší svou činnost, může požádat úřad práce o zprostředkování zaměstnání a podporu v nezaměstnanosti. Žádost je možné podat elektronicky i osobně na jakémkoli kontaktním pracovišti úřadu práce.

Rovněž je možné podat žádost e-mailem, kdy není nutné mít zaručený elektronický podpis.

K tomu je třeba doložit doklad totožnosti a potvrzení OSSZ o účasti na důchodovém pojištění. Žádost o vyhotovení potvrzení je možné zaslat i e-mailem na elektronickou podatelnu příslušné OSSZ.

Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká v případě, že uchazeč o zaměstnání získal během posledních 2 let před zařazením do evidence úřadu práce dobu důchodového pojištění alespoň 12 měsíců.

Přerušení živnosti – důvody

Podnikání může být cesta, jak být úspěšný. Ovšem je to cesta plná výzev, překážek a nečekaných zvratů. Někdy se může stát, že živnostník čelí situaci, kdy se přerušení živnosti stává nevyhnutelným krokem. Důvodů, proč musí živnostník přistoupit k přerušení živnosti, může být mnoho.

Může jít o zdravotní problémy, změnu rodinné situace nebo nebo nečekané náklady, které způsobí, že podnikání přestane být udržitelné. Intenzivní pracovní nasazení a tlak podnikatelského prostředí mohou vést k vyhoření.

Někteří živnostníci se proto rozhodnou přerušit svou činnost, aby získali čas na odpočinek, obnovili svou mentální pohodu a znovu načerpali energii. Pokud podnikatelé pozorují výrazné změny ve svém odvětví, mohou se rozhodnout pro přerušení živnosti a hledání nových příležitostí.

Neschopnost konkurovat nebo přizpůsobit se novým trendům může být silným podnětem k přehodnocení podnikatelské strategie.

Někdy je přerušení živnosti spíše přechodem na jinou formu podnikání. Podnikatelé mohou zvolit změnu struktury svého podnikání, například přechod z živnosti na obchodní společnost. Toto rozhodnutí může být motivováno daňovými nebo organizačními důvody.

Přerušení živnosti je výhodné pro ty, kteří předpokládají, že se k podnikatelské činnosti za určitou dobu opět vrátí. Zrušení a opětovné zakládání živnosti se nevyplatí, protože by bylo třeba znovu platit správní poplatek.

© 2024 MZ.cz | Nakódoval Leoš Lang